Att andas i Bombay

Äntligen är jag igång med min blogg. Snart blir det bilder också. Det har tagit några veckor att samla lite intryck och förstå skillnaderna jämfört med när jag var här för sju år sedan. Och för att inte tala om vad som hänt på de tolv år sedan jag var här allra första gången 1994.

För de som undrar kan jag på en gång säga att jag tänker använda Bombay, liksom de flesta här i gör, Mumbai används av hindunationalister....

Så. Bara en månad gammal i staden har satt sina spår i mina luftvägar. 17 eller 19 miljoner människor och okänt antal bilar och autorickshaws skapar tillsammans oändligt många partiklar som inte gör det roligt att andas. Tänk konstant rethosta, irriterande och näst intill kvävande. På det kan man lägga alla insektsdödande medel som sprayas och som absolut aldrig hade godkänts hemma och så lite rökelse på det och in och ut i air-condition har sannolikt skapat en kronisk astmatendens. Men inte bara hos en känslig väterlänning som mig. Astma är ett växande problem i Bombay. Trafiken ökar med cirka 200-300 bilar om dagen. Och trafiken rör sig i genomsnitt 12 km i timmen så stillastående bilar som pumpar ut irriterar allas lungor för att inte tala om tålamodet när ett möte väntar bar ngåra kilometer bort. Men vad göra mer än att fortsätta andas....Bombay eller Bom Bahá som portugiserna kallade staden, har alltid varit drömmarnas stad dit man kommer för att få ett bättre liv och inlyttningen ser inte ut att avta det minsta. Så fler människor som trängs på vägarna lär det bli. Och då är det inte ens riktigt varmt här ännu., på det sättet som det bara kan bli i Indien. Inte än.  Nu i januari är vädret behagligt, runt 29 -30 grader på dagarna och runt 20 på kvällarna. Men mars fram till juni lär bjuda på obehagliga 40-42 med 90-procentig luftfuktighet på det. Jag lovar att återkomma om hur det är att andas i Bombay då....


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag har längtat efter att läsa om dina äventyr. Härligt att bloggen är igång. Njut du av dina 30 grader. Här i Stockholm är det snö och Saga åker pulka för första gången i vinter.

2007-01-23 @ 12:11:27
Postat av: Nana

Va roligt att du har kommit igang med detta! Det skall bli jatte roligt att folja dina aventyr pa natet.

Postat av: Henrik

Hej väldigt kul att läsa och att du kommit igång!! Känns nästan som jag är där, börjar nästan klia liiite i halsen...host!

2007-01-24 @ 10:29:28
Postat av: Carro

Heeeej Kära Vän!!!
Guuud va cooolt att du har en Blogg!
Jag har precis fått hämtat min dator så jag kan skype med dig snart och läsa om dina äventyr om kvällarna.
Här är iaf vinter vilket gör det lite ljusare. Men jag lngtar till värmen. Får rapporter från Ann i Thailand oxå. Lite sotis ; ) på er.
Puss o Kram

2007-01-24 @ 14:38:57
Postat av: Christina

hej vännen, logga och blogga allt vad du kan, så kan vi få lite Bombaylukt och indienvärme även i våra iskalla stockholmsnäsor och -hjärtan ;) Kram!

2007-01-24 @ 18:20:29
Postat av: Hooman

Passa dej så jag inte kommer å äter upp både dej o monshichi*** o kom i håg att han brättar allt till mej,,,,,

2007-01-26 @ 12:24:36
Postat av: Sofia

Hej :) Det var en ren slump att jag hittade din blogg. Verkligen intressant att läsa. Jag är 16 år och adopterad från Indien. Född i Bombay :)Otroligt kul att läsa dina bloggar! Många kramar/Sofia

2007-09-01 @ 12:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback