God gärning för en illamående västerlänning


Jag tar tillbaka allt jag har sagt om att rikshawförarna alltid tar chansen att köra något extra varv för att tjäna några extra rupees. Men jag vidhåller fortfarande att många tar chansen om man inte uttalar vägarnas namn på "hindienglish". En dag när jag satt och skakade fram i rikshawn, febrig och magen i total obalans, frågade föraren om han skulle sätta på musik. Jag pressade fram ett kort ja, försökte koncentrera mig på att inte må illa, och tänkte att kanske indisk musik på hög volym kan få mig att tänka på annat. Han tittade nyfiket på mig i backspegeln liksom många förare passar på att göra när en ensam tjej är passagerare. Men innan min blick han mörkna redo att skjuta pilar, säger han med ett uppriktig leende: Are you ok, madame? No, stomach problem, svarar jag och ler mot honom för att han frågade, jag måste sett risig ut. Så tacksam i djupet av mitt hjärta att jag slapp bli irriterad på honom, ingen energi över till det den dagen. Han är tyst en stund och säger sedan: "But dont drink the water and when you go outside, dont breathe!" säger han. "Don´t breathe, frågar jag. " Thats not possible". "Yes possible, you try madame!" Sen skrattar jag inombords när jag försöker se framför mig hur han tänker sig att man ska kunna gå ut och inte andas. Men hans välvilja är så stor i den stunden att jag inte på långa vägar får för mig att ifrågsätta hur han menar, han har tydligen en förvärvad kunskap om något han är tydligt stolt över. När jag ska betala vill jag ge honom lite extra och tackar för att han spelade musik. Men han tar inte emot dricksen. Pengarna för han mot munnen och pannan och sedan en gest mot elefantguden Ganesh som hänger på en affisch ovanför förarsätet.
Jag kan ha varit hans första kund den dagen. Han hade gjort en god gärning. Kanske tar det honom vidare till det bättre livet som kommer sedan, enligt hinduismen. Så trött som jag var hade jag aldrig märkt om han hade tagit några extra varv. Funderar på hur han själv gör, om han slutar andas i trafiken ibland, han jobbar ju i trafiken varje dag, omkring tio timmar om dagen. Jag önskar att jag hade frågat honom hur han menade.


Kommentarer
Postat av: Henrik

Skönt å träffa på en vänlig själ när man behöver det. Han kanske menade att du skulle hålla andan så att du inte skulle råka "smutsa" ned hans rickshaw..hahahaha

2007-02-18 @ 21:45:21
Postat av: Främling777

eller så kanska han menade att damen kanske ska ha med sej hals tablett nästa gång*** hihihi*** eller att man inte kanske ska ta mer andetag än livs viktiga*** alltså hålla låg puls o andas korta små pyttesmå****

2007-02-21 @ 13:52:59
Postat av: främling777

eller att när man kommer till ställen där det e mycket rök o skitigt så håller man andan tills man passerat det o måste man andas så tar man en snabbis o håller i gen******

2007-02-21 @ 14:01:01
Postat av: Fredrik

Hej!

Det här är första gången jag läser din blogg, jag googlade på Bombay och hamnade här.



Du skriver otroligt bra! Läste om drunkningsolyckan och rikshawföraren och jag är fast. Jag ska åka till Indien nu i Januari och det här gör mig ännu mer taggad att komma dit.



Tack för en bra blogg!

2009-12-10 @ 21:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback