Böcker och glamour och mingel med intellektuella eliten


Helgen har verkligen varit en blandning av både intellektuellt och glamour. Dansade på nattklubben Enigma på sjustjärniga hotellet Marriott i lördags tillsammans med Bollywoodsjärnor, cricketspelare, modeller och megarika snubbar. Det finns något både blasé och krystat överroligt över det hela. Jag har aldrig varit i närheten av sådan lyx och människor som beter sig efter lyxens regler. Det kräver fakiskt en kommentar för sig och ska skriva mer om det en annan gång, tills vidare kan jag bara säga att när jag vaknade till liv på söndag morgon och så småningom satt i rikshan på väg till stället där jag varje dag dricker mitt morgonte, kände jag mig behagligt hemma igen.


Är du skådespelerska? säger en tjej med ett glas champagne i handen och tittar på mig. Frågan förvånade mig eftersom vi var på ett mingel (söndagkväll) för dem som medverkat på den internationella litteratur- och mediafestivalen som var här i helgen.

"Jag är en "aspiring" (bäst översatt till svenska är att vilja bli berömd, ärelysten!) skådespelerska och författare, men jag har inte gjort något ännu", säger hon och ler lyckligt, inte alls bekant med lagen om att lagom är bäsr. Det är nog inte helt omöjligt att hennes Sandra Bullock-utseende och tveklösa inställning tar henne en bra bit på vägen i alla fall. "Vi måste byta visitkort", säger hon och hon är helt klart en fena på att knyta kontakter.

Byta visitkort är precis det jag gjort hela helgen. Jag har sprungit på det ena intressanta föredraget och seminariet efter det andra och lyssnat på hur indiska och brittiska författare, förläggare och journalister pratat om vart indisk litteratur står i dag och är på väg, om de stora utmaningarna för indiska bokförlagen, om europeiska bokförlags ökade intresse för indisk litteratur och om vilka förutsättningarna är för att andra språk än hindi ska översättas. Majoriteten av de böcker som kommer från Indien till Europa och USA har skrivits av medelklassen som är väl bekant med engelska. Jag är själv nyfiken på vilka berättelser som kommer att komma när/om indiska regeringen bestämmer sig för att satsa på översättning vilket är enda sättet för de andra språken att nå våra bokhandlar i Europa. Det pratades också om mediers användning av ordet terrorist (oftast ogenomtänkt och slarvigt), något jag själv tänkte på när jag skrev artikeln om attentatet mot ett tåg i norra Indien för en vecka sedan. Journalister från BBC, The Guardian och New Statesman i England var här och pratade om hur de ser på det och om medierna medverkar till att urskilja en viss grupp i samhället och det hela mynnade ut i väldigt intressanta och hetsiga diskussioner. I går hölls seminarierna på ett ställe som påminner om Mosebacke i Stockholm. Hela konceptet med teater, restaurang, bar, kafé, bokhandel allt under ett tak och delvis utomhus, nära stranden dessutom, är nästan oslagbart trevligt.

Och i går blev jag presenterad för den mäktiga kvinnan från Bloomsburyförlag i London. Hon var den som trodde på J K Rowlings manus om en kille vars namn är Harry Potter... Hon var på festivalen och svarade på frågor om vad som gör ett bra manus och hur hon ser på indisk litteratur. Kul att få en egen pratstund med henne. Träffade också Benazir Bhuttos brorsdotter, författaren Fatima Bhutto, 25 år, från Pakistan som blev känd för sin bok Whispers of the Desert hon skrev som femtonåring. Och många, många fler intressanta människor. Det är verkligen genomgående i Indien, att få komma så nära innersta kärnan i områden som är näst intill onåbara hemma är möjligt här. Det beror förstås på att jag pratar engelska och är från väst, men också är det en annan mentalitet som är inbjudande på ett sätt som jag aldrig sett i Sverige. Det är snarare oartigt här att inte visa att man ser varandras potential att komma vidare och att ta reda på om ens kunskaper kan gynna något eller någon. Folk överlag visar stort intresse för varandra och lyssnar noggrannt på vad människor har att säga. Den typ av kontakter jag fått på lite mer än två månader här är mer än jag lyckats med på sex och ett halvt år som journalist i Sverige. Jag skulle inte komma någon vart här om jag brottades för mycket med jantelagen, men den sitter där trots allt och gör sig påmind ibland. Men okej, lite ödmjukhet är aldrig fel. Men det är precis det som är grejen. Sandra Bullock-kopian strålar fullständigt av drömmar och jag kan bara gratulera henne att ingen tagit ner henne från vilket moln hon än befinner sig på. Blir hon besviken så blir hon, men hon har nog roligt på vägen. Utan hinder ser hon möjligheter istället för alla de hinder som sannolikt ligger framför henne. Att ha ambitioner och uttala dem värderas högt här. En människa utan uttalade ambitioner undrar man om det är något fel på.

Hon har det som många indier har, fattig som rik, en övertygelse om att allt kan alltid bli bättre. För att orka överleva, fysiskt och mentalt i en tuff värld som Indien trots allt är för de flesta, måste drömmarna och fantasin få leva fritt.

Kvinnan från Bloomsburyförlag har nog helt rätt när hon svarade publiken på den återkommande frågan, "hur vet du när det är ett bra manus?": "Det är när man berättar från hjärtat om något som alla kan känna igen då spelar det ingen roll om det utspelar sig i en by i Himalaya eller i London. Och glöm västs förväntningar på vad de vill ha från unga kvinnliga författare".

Med Indiens många unga och än så länge oberättade historier i kombination med en jättemarknad och inga lagom är bäst lagar eller snarare förstöra självkänslan lagar, i vägen finns här en väldigt intressant bokskörd om några år.

När jag lämnade minglet, buffén och champagneglaset såg jag Sandra Bullock-kopian prata med en man i grå kostym. Hon pratade ivrigt och han nickade. Hon strålade där hon stod med sina drömmar i sin vita klänning. Modigt.





Kommentarer
Postat av: Henrik

låter som att de finns likheter med "amerikansk" mentalitet...den positiva delen alltså, att få tro på sig själv och inte en massa jävla äcklig jantelag...intressant! Hoppas du smittas lite av de för jantelagsbakterien kräver kraftig och kontinuerlig antibiotikabehandling.

2007-02-26 @ 12:55:18
Postat av: Hooman

Va e det med sandra Bulle som e så bra ,, hon e ju inte så himla bra** hittade du ingen angelina kopia ;))))
sant tänk om man bara kände sina grannar här hemma i sverige'' tänka att i Iran så känner alla varann i sina kvater,, men här så vet man knapt sin granne som bor 2 meter från din dörr,, håller med** mer kärlek ,, o mindre jantte lag eller ved det va det hette*** ;)

2007-03-05 @ 10:34:09
Postat av: Hooman

Jo förresten nu när du håller på o delar ut visit kort till alla ,, o ska bli framgångs rik så kan du väl dela lite visit kort från mej å Henrik också'' så kan vi alla bli framgångsrika på smällen,,, ;)))))

2007-03-05 @ 10:37:06
Postat av: ulrika

Det är inget som är särskilt bra med Sandra Bullock alls men tjejen var lik henne utseendemässigt...det var den enda liknelsen ... ;)

2007-03-06 @ 08:12:51
Postat av: Emelie

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback